Vítejte ve světě vnitřního klidu

Nádí Šódhana Pránájáma

31.08.2014 21:13

Nádí šódhana je jedna z mnoha dechových technik, která má příznivé účinky na naše fyzické i duševní zdraví. Patří mezi střídavé dechy, což znamená, že se při ní střídavě dýchá pravou a levou nosní dírkou. Tato dechová technika je považována za jednu ze základních, pročišťuje krev a dýchací systém. Prohloubeným dýcháním se krev mnohem více obohacuje o kyslík. Tento druh pránájámy posiluje dýchací orgány a harmonizuje nervový systém, pomáhá proti nervozitě a zmírňuje bolesti hlavy.

 

Cílem tohoto způsobu dýchání je pročištění a vyrovnání průchodnosti obou nosních dírek a také stejnoměrné dráždění čichových a dotekových receptorů v obou nosních dutinách. Nosní dírky díky svým receptorům ovlivňují chemické procesy v těle. Pravá nosní dírka je propojena s pravou mozkovou hemisférou a při nádechu ji ochlazuje. Tím, že ji ochladí, dojde k aktivaci levé hemisféry a naopak. Nos je spojený s hypotalamem přes čichový lalok. Hypotalamus je centrum lidských duševních i emocionálních pochodů, je součástí limbického systému a tudíž je možné tímto způsobem dýchání ovlivňovat lidské chování a směřovat ho k harmonii. Nosní díky jsou pomocí smyslových nervů propojeny s velmi jemnými vodiči prány – nádí.

 


 

Posadíme se do pohodlného sedu – ideálně do sedu na patách, ale můžeme sedět i ve zkříženém sedu, nebo například na židli. Důležité je, abychom měli rovná záda a volné dýchací cesty. Levou ruku si položíme na stehno dlaní vzhůru. Palec a ukazovák pravé ruky položíme na kořen nosu, prsteníček a malíček jsou u sebe a zůstávají natažené, stejně tak je natažený i palec. Toto postavení prstů využijeme ke střídavému zakrývání nosních dírek. Prsteníčkem (a k němu přidruženým malíčkem) budeme zakrývat levou nosní dírku a palcem budeme zakrývat pravou nosní dírku. Nosní dírku ze strany tiskněte jen zlehka.

 

Zavřeme pomalu oči, zklidníme se, soustředíme se na dech. Poté si připravíme pravou ruku na čelo, nadechneme se, palcem zlehka zakryjeme pravou nosní dírku. Vydechneme levou nosní dírkou. Po výdechu se nadechneme znovu levou nosní dírkou a zatímco prsteníček levou nosní dírku přikrývá, palec uvolňuje pravou nosní dírku, abychom z ní mohli vydechnout. Opět se nadechneme pravou nosní dírkou. Palec přikrývá pravou nosní dírku, uvolňuje se nám levá a my s ní vydechujeme. Tím máme jedno kolo nádí šódhany. Pro zjednodušení – kterou nosní dírkou vydechneme, tou poté také nadechneme, pak se strany střídají. Celé si to ještě zopakujeme:

 

palec zakrývá pravou nosní dírku

výdech levou nosní dírkou

nádech levou nosní dírkou

(palec uvoní pravou nosní dírku, uzavírá se levá nosní dírka)

výdech pravou nosní dírkou

nádech pravou nosní dírkou

(prsteníček uvolní levou nosní dírku, palec uzavírá pravou nosní dírku)

výdech levou nosní dírkou

 

Opakujeme 10 – 20 x. Po dokončení nádí šódhany uvolníme pravou ruku, položíme jí také na stehno dlaní vzhůru, oči ještě chvilku necháme zavřené a volně dýcháme. Nakonec se zhluboka nadechneme a pomalu vydechneme. Následně velmi pomalu otevřeme oči.

 

Nádí šódhana, stejně jako všechny dechové techniky, ovlivňuje nejen naše fyzické tělo. Ovlivňuje také to neviditelné v nás, otevírá intuici, zlepšuje vnímání, dokáže ztišit rozum, abychom uměli naslouchat svému srdci. Ne každý je však těmto teoriím nakloněn, proto zde nenajdete informace o drahách nádí, ani nic podobného. Nakonec, mnohem lepší než všechny teorie světa je vlastní zkušenost. Proto mne potěší, pokud vás tento návod inspiruje k vyzkoušení či praktikování nádí šódhany, byť byste ji měli brát "jen" jako prostředek ke zlepšení či udržení svého fyzického zdraví. I to je totiž nesmírně důležité. Namaste

Vyhledávání

Kontakt

Jana Fabingerová - Jóga s Jankou Fábkou Kladno, Praha FACEBOOK:
Jóga s Jankou Fábkou

Dosažené vzdělání

BMSA /Body and Mind Spirit Academy/

- Master Instruktor Powerjogy

- Instruktor Powerjogy

FISAF

- Jóga pro těhotné

- Cvičení po porodu